torsdag 13 februari 2014

Arbetsområde SÅNG 8C och 8E våren 2014 - 5 arbetsveckor


Arbetsområde SÅNG 8C och 8E våren 2014 - 5 arbetsveckor



Jag - en sångare bland andra!


I läroplanen Lgr 11:


  • Sång i ensembleform med genretypiska uttryck
  • Gehörsmusicerande efter musikaliska mönster i olika genre
  • röstvård
  • hur rösten kan kan varieras i flerstämmiga vokala uttryck i olika genrer
Del 1

12. Vi ska/ har provat på att sjunga:

  • Pop och schlager i låten:
  • visa, visor  i låten:
  • soul gospel i låten r&B: 
  • dow up  i låten: 
  • Stämsång och kanon med Bernt
  • Övningar uppvärmning
  • hårdrock
  • musical och opera, hesa Fredrik,och Bernies lite udda 
Du gör självbedömning samt med Bernt:
E- Sjunger med viss säkerhet rytm och tonhöjd
C- Sjunger med relativt god säkerhet, rytm och tonhöjd
A- Sjunger med god säkerhet, rytm och tonhöjd


Del 2. Du skall skriva en likadan text på ett prov :


Jag och sång, sing-e-li-song


Mina sånghistoria

När  1. jag var liten så sjöng jag hela tiden.
2. Min mamma, eller ngn annan  sjöng eller sjöng inte med mej -beskriv
3. Dom här låtarna kunde jag sjunga när jag gick på dagis ..(min 3 st).
4. Min favvosång på video var

Min musiksmak som tonåring
5 Nuförtiden gillar jag mest  (Ge exempel t ex soulmusik)
6 Den bästa soulsångaren tycker jag är ..(minimum en sångerska eller sångare)
7. Hans/hennes röst är 6 (Beskriv rösten:
  • röstomfång,  (hur mörkt och ljust du kan sjunga)
Find Your Vocal Range In 1 Minute.m4vhttp://www.youtube.com/watch?v=9IejHKpfHso

  • tonsäkerhet, (pricka tonen)
  • tajming
  • frasering och ornament 
8. Det finns sångare och musik som jag inte gillar. Den värsta sångaren jag vet är
Gösta Uggla (Han låter så där skrovlig som en gammal tvättmaskin -det skär i mitt huvud)

Så här låter min röst idag

9. Mitt röstomfång är (röstläge är från hög till låg: sopranalttenorbaryton och bas  är E1- C3.
10. Mitt ideal är att jag skall låta så här om tre fyra år (Jag vill låta som Magnus uggla i låten Jag mår illa för han låter så cool och kul i den !
Ta med något av:
  • röstomfång
  • tonsäkerhet (pricka tonen)
  • tajming
  • frasering och ornament 

11. det här vet jag om sångrösten 

  • Sångröst är den röst som används vid sång (smart va?) 
  • Ljudet förstärksi brösthålan (främst låga toner) och i huvudets hålrum (främst höga toner), som munhålan och bihålorna
  • Genom att:
  • 1. justera lufttrycket från lungorna, 
  • 2.stämläpparnas spänning och
  • 3.  framför allt, huvudets resonansrum 
  • 4. frambringar en sångare eller sångerska de toner som tillsammans bildar en sång.[



Texten bedöms efter:
A- allt är med i din text - och det är det alternativ vi jobbar på allesammans!!!
C- Det mesta  (utvecklade omdömen) Men du har inte med allt eller har med allt men har inte fattat
E- Enkla resonemang , till viss del. Du har med det allra viktigaste viktigaste  - min sångröst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar